Сьогоднішній матеріал підніме делікатні моменти страхового договору. Хто найбільше зацікавлений у збереженні вантажу? Правильно – його власник, але він не завжди виступає страхувальником. Наша стаття буде корисною кожній зі сторін.
Чим керуються страхові компанії?
Принципи страхування вітчизняних страховиків засновані на:
- правилах Інституту лондонських страховиків – ACC;
- міжнародному праві;
- прецедентах світової практики;
- вітчизняному законодавстві.
При цьому кожна компанія прописує власні умови договору й трактує норми по-своєму. Звідси і підводні камені, які можуть спливти при виплаті страхового відшкодування. Змоделюємо декілька ситуацій.
Вантаж пошкодився ще до перевезення
Іноді збиток товару може бути завдано під час навантаження або переміщення по складу. Такий випадок вважається страховим?
Якщо ви, як страхувальник, зацікавлені у покритті додаткових ризиків, це обов'язково потрібно оформити документально. Деякі фірми розцінюють вантажно-розвантажувальні роботи як окрему групу ризиків та не прописують їх в основних умовах страхування транспортування вантажів. Цей момент важливо перевірити перед укладенням угоди.
Вантаж зник разом з транспортним засобом
Якщо розглядати міжнародне право, то факт зникнення вантажівки з товаром «за замовчуванням» покривається страховкою. Але не всі страхові компанії настільки толерантні, а деякі з них зменшують зону своєї відповідальності свідомо. Рекомендуємо перевірити свій контракт: чи не вказано у ньому, що пропажа вантажу разом з фурою – це виняток, на який не поширюється договір.
Перерахування страхової виплати у валюті
Багато страхових організацій не готові брати на себе ризики по транзакціях, платити податки, щоб компенсувати страховий випадок у валюті контракту. Вигідніше для них робити це в національній валюті. Якщо для вас цей момент важливий, а з урахуванням стрибків курсу гривні, так воно і є, уточніть це заздалегідь.
Межі відповідальності та умови страхування для продавця і покупця
Усі міжнародні експортно-імпортні операції ведуться на умовах INCOTERMS.
Але тільки групи CIF і CIP покладають на продавця обов'язок врахувати інтереси покупця, страхуючи вантаж. В інших термінах страхові операції сторони узгоджують безпосередньо.
Виходить, що за умовами INCOTERMS досить тих страхових моментів, які прописані з боку продавця, а це не завжди вигідно покупцеві. Якщо здійснюючи зовнішню угоду, ви виступаєте покупцем, попередньо поцікавтеся умовами страховки, винятками за договором та встановіть оптимальні межі відповідальності.
Військові ризики та їх покриття
Світова практика зазвичай виключає «неблагополучні маршрути» (по нестабільним територіям військових дій) із зони страхового покриття.
У цій ситуації ваша страховка може не поширюватися:
- тільки на окремі відрізки доріг неблагополучних територій;
- весь рейс, якщо транспортний засіб заїде на територію «гарячої точки».
Це потрібно прояснити, особливо, якщо страховий контракт укладається на рік, а не на кожен окремий рейс. При виникненні страхового випадку відстояти необхідність відшкодування в такій ситуації буде проблематично.
Крім перерахованих нюансів, рекомендуємо стежити за будь-якими змінами, що стосуються маршрутів, номенклатури й вартості перевезеного товару.
Залишити коментар